Amb un bon SEO aconseguiràs rebre un trànsit més rellevant al teu web mentre respon a les consultes de la gent, un rànquing més alt en resultats de cerca a mesura que es produeix un contingut millor, i major visibilitat i credibilitat a mesura que la gent coneix, li agrada i confia en el teu lloc web.

1. Què és el SEO?

L’optimització dels motors de cerca (SEO) comprèn les activitats que es realitzen per millorar el posicionament de les pàgines web als resultats dels motors de cerca orgànics (no pagats).

Aquestes activitats es poden classificar en tres categories principals:

  • SEO tècnic: garanteix que les aranyes dels motors de cerca puguin rastrejar el teu lloc i indexar-ne el contingut.
  • SEO a la pàgina (on-page): centrada en el contingut de cada pàgina web.
  • SEO fora de pàgina (off-page): centrada en els esforços de màrqueting fora del lloc web que tindran un impacte positiu en els posicionaments de les cerques.

És molt important tenir en compte que totes les activitats de SEO s’han de desenvolupar tenint en compte el públic objectiu del lloc web. L’objectiu hauria de ser crear i presentar el millor contingut possible perquè la gent el consumeixi. Si s’aconsegueix, als motors de cerca també els hi agradarà i classificaran el contingut en millors posicions.

Com a resultat, el contingut guanyarà més enllaços i Google enviarà més trànsit. Es tracta d’una acció de creixement infinit.

Què és SEO? Guia per a principiants
Què és el SEO? Guia per a principiants

2. Com funcionen els motors de cerca

Els motors de cerca tenen tres tasques principals:

  • Rastreig i indexació del web
  • Selecció dels resultats
  • Mostra dels resultats

2.1 Rastreig i indexació

Els motors de cerca utilitzen uns programes anomenats “aranyes” que rastregen internet buscant totes les pàgines que puguin trobar. Quan descobreixen una pàgina nova, afegeixen l’URL al seu índex immens.

Però la seva feina no s’acabava aquí.

A continuació, segueixen tots els enllaços de la nova pàgina i els afegeixen a l’índex. Les aranyes continuen repetint el procés per cada pàgina que troben. De forma que creen una gran teranyina de pàgines interconnectades (world wide web).

Les aranyes segueixen rastrejant la web perquè cada dia es creen pàgines noves i les pàgines existents s’actualitzen amb contingut nou i enllaços nous. Les aranyes recuperen la informació i actualitzen l’índex.

2.2 Com ordenen els resultats els motors de cerca

Després de la creació de l’índex massiu, els motors de cerca han de decidir quines pàgines es mostraran als resultats de la cerca. Classifiquen els resultats en funció del que pensen què és el més útil per a la consulta realitzada en funció de la rellevància i la popularitat.

Google té més de 200 factors de classificació que determinen l’ordre dels resultats del motor de cerca. Ningú sap amb certesa com funcionen els algoritmes i quins són els més importants. Però es considera que aquests factors són significatius:

  • La força i la rellevància dels enllaços que apunten al web
  • La qualitat i la rellevància del contingut
  • Les mètriques d’interacció, com ara el valor CTR (percentatge de clics) dels resultats de la cerca a la pàgina i el temps que passen els usuaris al web.
  • La velocitat de càrrega del lloc web i la usabilitat mòbil

2.3 Com mostren els resultats els motors de cerca

Al llarg dels anys, la forma en què els motors de cerca mostren els seus resultats ha evolucionat. Al principi, només hi havia fitxes de resultats orgànics a la pàgina de resultats del motor de cerca (SERP).

Actualment, existeixen moltes funcions de SERP que revelen més informació, de vegades sense necessitat de clicar a la pàgina web.

Google mostra els resultats orgànics de la cerca, però hi ha un altre tipus de resultats, inclosos anuncis de Google Ads, productes patrocinats o un tauler de coneixement.

Les funcions SERP més populars de Google són:

  • Fragment destacat
  • Paquet local
  • Ressenyes
  • AMP
  • Enllaços de webs
  • Vídeos
  • Històries principals
  • Imatges
  • Twitter
  • Productes patrocinats
  • Tauler de coneixement
  • Resposta instantània (quadre de resposta)
  • Preguntes relacionades
  • Anuncis de Google
  • Anuncis comercials (anuncis de fitxa de producte)

3. Recerca de paraules clau

Saber com investigar les paraules clau és molt important per tal que el teu públic objectiu pugui arribar al teu web.

3.1 Què són les paraules clau?

Les paraules clau són paraules i frases que descriuen de què tracta el contingut. Imagina-les com un pont: a una banda, hi ha totes les pàgines que els motors de cerca han indexat; a l’altra, els cercadors que busquen respostes a les consultes dels seus usuaris. Les paraules clau són la connexió entre les dues.

La forma en què la gent fa la cerca es diu intenció de cerca. És important comprendre el motiu pel qual la gent la fa, així que entrem-hi més a fons.

3.2 Intenció de cerca

La intenció de cerca fa referència a les paraules i frases que s’escriuen en un quadre de cerca. Per exemple, suposem que l’usuari està buscant un producte per comprar-lo.

Hi ha tres tipus d’intencions de cerca:

  • Navegació: quan l’usuari va directament a un lloc web o pàgina; per exemple: “Cànon”.
  • Informacional: quan vol saber la resposta a alguna cosa; per exemple: “Què és una càmera DSLR?”
  • Transaccional: quan vol fer alguna cosa com comprar, comparar o subscriure’s; per exemple: “Canon T6 vs Nikon D3400”.

3.3 Corba de demanda de la cerca

Saps què és el terme “paraules clau de cua llarga” aplicat al SEO? El nom prové d’un gràfic anomenat “corba de demanda de la cerca” que té l’aspecte d’una cua llarga:

Què és el SEO · Corba de demanda de cerca
Corba de demanda de cerca. Font: Ahrefs.com

La demanda de cerca fa referència a quantes vegades la gent cerca una paraula clau al mes.

El cap de la corba (a l’esquerra) consta d’algunes paraules clau que tenen una gran demanda de cerca; és a dir, moltes cerques. La cua llarga (a la dreta) té una gran quantitat de paraules clau amb baixa demanda de cerca; és a dir, poques cerques.

Seria fàcil suposar que una paraula clau que obté moltes cerques rep molt de trànsit. Però no és així. No tothom clica als resultats de cerca que veuen.

Per exemple, compareu el volum de cerca mensual i els clics per a aquestes paraules clau:

Què és el SEO · Paraules clau de cua llarga
Què és el SEO · Paraules clau de cua llarga

La consulta “Canon T6 vs Nikon D3400” té la demanda de cerca més baixa: és una paraula clau de cua llarga. Però fixat quants clics obté: el 94% de les persones que cerquen la paraula clau fan clic al lloc web.

3.4 Eines de recerca de paraules clau

Per trobar dades com les de l’exemple anterior, s’ha d’utilitzar alguna eina de recerca de paraules clau. Hi ha moltes eines disponibles, adaptant-se a tots els pressupostos:

Si vols conèixer més a fons aquestes dues eines, pots llegir l’anàlisi que en vaig fer en aquest mateix blog:

3.5 Mètodes de recerca de paraules clau

La cerca de paraules clau es fa amb la intenció de trobar paraules clau que es puguin posiciones entre els deu primers resultats. Apareixent a la pàgina 1 dels SERPs (pàgines de resultats del motor de cerca), es tenen més possibilitats de rebre els clics dels usuaris.

Hi ha dos mètodes de recerca de paraules clau:

  • Tradicional
  • Competidor

Les eines tradicionals de recerca de paraules clau permeten introduir una paraula clau que actua com a “llavor”, i retornen moltes paraules clau relacionades amb ella. A partir d’aquí, s’avalua com serà de difícil classificar cada suggeriment.

Les eines de recerca de paraules clau basades en els competidors avaluen quines paraules clau ja estan classificant els teus competidors i avaluen si es podrien millorar.

La millor estratègia és utilitzar els dos mètodes per investigar les paraules clau.

3.6 Dificultat de les paraules clau

Quan es comença un nou projecte web, i ja hi ha altres empreses ocupant aquell nínxol, obtenir visibilitat a les pàgines de cerca pot ser molt complicat.

És per això que la majoria d’eines de recerca de paraules clau inclouen una mètrica anomenada “dificultat de les paraules clau” per ajudar a identificar paraules clau amb poca competència.

4. Què és el SEO tècnic

El SEO tècnic garanteix que les aranyes dels motors de cerca puguin rastrejar un lloc web i indexar-ne correctament el contingut.

4.1 Indexació i rastreig

Anteriorment, s’esmentava com els motors de cerca rastregen Internet buscant noves pàgines web i afegint-les al seu índex immens. Si vols que les aranyes trobin el teu lloc web, necessites un fitxer Robots.txt i un fitxer Sitemap.xml.

Un fitxer Robots.txt indica a les aranyes a quines parts del vostre lloc poden accedir. Aquí teniu un fragment del fitxer Robots.txt de Google:

Què és el SEO · Robots.txt

Un mapa del lloc ajuda als motors de cerca a rastrejar el lloc web. És un fitxer XML que enumera cada URL del lloc web juntament amb informació addicional com ara quan es va actualitzar per última vegada i amb quina freqüència canvia:

Mapa del lloc web · Sitemap

4.2 Gestió d’enllaços

Internet es basa en enllaços. Sense enllaços externs, no hi ha cap manera d’anar d’un lloc a un altre. I sense enllaços interns, els visitants no poden canviar d’una pàgina a una altra d’un mateix lloc web. Els enllaços interns també ajuden els motors de cerca a entre l’estructura d’un lloc web.

A continuació pots trobar uns quants consells per ajudar-te a gestionar els enllaços.

4.2.1 Enllaços interns

Quan publiques nou contingut al teu lloc, assegura’t d’incloure enllaços a altres pàgines rellevants perquè els visitants puguin llegir informació relacionada. Tampoc t’oblidis d’actualitzar les publicacions i pàgines existents afegint enllaços al nou contingut.

4.2.2 Enllaços externs

Una bona pràctica quan es crea contingut és incloure alguns enllaços externs a pàgines útils, rellevants i autoritzades d’altres llocs. Mostra als lectors que s’ha investigat exhaustivament sobre un tema. Assegura’t també que els altres propietaris de llocs ho sàpiguen. (És una manera excel·lent de crear xarxes i relacions amb altres blogs o pàgines).

4.2.3 Enllaços trencats

Malauradament, els enllaços interns i externs no duren per sempre: els URL canvien, el contingut es mou i els llocs desapareixen. Per tant, una part de la gestió d’enllaços consisteix a trobar i solucionar els enllaços trencats. Amb això us pot ajudar Google Search Console.

4.2.4 Error 404 · Pàgina no trobada

Si no s’han solucionat els enllaços trencats, els usuaris rebran el que s’anomena l’Error 404 Pàgina no trobada. L’error 404 també apareix quan algú escriu un URL incorrecte.

La visualització d’un error 404 dependrà del servidor web utilitzat, i del sistema de gestió de contingut, en cas que se n’utilitzi un. És interessant personalitzar la pàgina d’error 404, oferint als usuaris la possibilitat de fer una cercar dins el nostre web, tornar a la pàgina principal o tornar al blog.

4.2.5 Redireccions

Hi ha dos tipus principals de redireccions:

  • 301: una redirecció permanent
  • 302: una redirecció temporal

De vegades, quan s’actualitza el contingut, és millor crear una pàgina nova en lloc de fer algunes modificacions menors a la pàgina existent. En aquest cas, s’haurà d’utilitzar una redirecció 301 per tal que els motors de cerca ignorin la pàgina original i enviïn el trànsit directament a la nova pàgina.

En canvi, s’utilitza la redirecció 302 quan es prova una versió alternativa d’una pàgina.

4.2.6 Canonicalització

Si hi ha dues o més pàgines idèntiques o duplicades a un lloc web o a un lloc extern, es poden utilitzar etiquetes canòniques per dir als motors de cerca quina és la pàgina original. Bàsicament, expliqueu als motors de cerca quina versió de la pàgina es vol que apareguin als resultats de la cerca.

Per exemple, si es publica un article a un lloc web i es reprodueix el mateix article a Medium, la plataforma afegirà automàticament una etiqueta canònica per dir que la publicació fa referència a la publicació del lloc web original.

L’article “Com utilitzar paràmetres de campanya UTM per fer un seguiment de l’èxit de la vostra promoció de contingut” es va publicar primer al bloc personal d’Adam. I després a Medium.

Hi ha una diferència subtil entre una etiqueta canònica i una redirecció 301.

  • Si s’utilitza una etiqueta “rel-canònica” de la pàgina B a la pàgina A, els motors de cerca sabran que la pàgina A és canònica, però la gent pot visitar els dos URL.
  • Si s’utilitza una redirecció 301 de la pàgina B a la pàgina A, les persones seran redirigides automàticament a la pàgina A i mai no veuran la pàgina B.

4.3 Arquitectura del lloc

És bàsic tenir un lloc web estructurat lògicament perquè els usuaris puguin navegar i trobar el contingut relacionat i els motors de cerca puguin rastrejar-lo i indexar-ne les pàgines.

4.3.1 Velocitat

Un lloc web que es carregui lentament pot perdre els visitants abans que fins i tot hagin tingut la possibilitat de llegir el contingut. La majoria dels usuaris esperen que un lloc es carregui en 2 segons o menys, i si no es carrega en 3 segons, aniran a la pàgina de la competència. A més, se sap que Google afavoreix els llocs de càrrega ràpida.

Es pot provar la velocitat d’un lloc web amb el PageSpeed ​​Insights de Google i també proporciona alguns consells sobre com millorar la velocitat de la pàgina com:

  • Optimitzar les imatges.
  • Reduir el temps de resposta del servidor.
  • Utilitzar la memòria cau del navegador.
  • Minimitzar JavaScript, CSS i HTML.
  • Habilita la compressió GZIP.

4.3.2 Estructura del lloc

Per ajudar a Google a entendre de què va el teu lloc web i ajudar les aranyes a rastrejar-lo i indexar-ne el contingut, s’ha de tenir una estructura lògica del web i del contingut que hi ha.

Hi ha dues filosofies sobre com abordar-ho:

  • Estructura plana: la idea és que el contingut més rellevant es trobi al mínim nombre de clics de la pàgina principal. La idea és fer més fàcil per a Google l’exploració del contingut.
  • Estructura de sitja: el contingut s’agrupa en categories lògiques i després s’aïlla del contingut que es troba dins d’altres categories. Per tant, no s’enllacen amb cap article d’una categoria diferent.

L’estructura de la sitja pot dificultar la cerca del contingut, per la qual cosa és preferible utilitzar una estructura plana.

Es poden utilitzar pàgines de categories per organitzar el contingut quan tingui sentit. Es pot optar per evitar l’ús de categories si es té un lloc petit, però poden ser útils si hi ha prou contingut.

A més, està molt bé relacionar el contingut de diferents categories amb una única advertència: l’enllaç intern té lògicament un sentit. Si l’enllaç no té sentit, millor no afegir-lo.

SEO i màrqueting

No s’ha d’oblidar que el SEO és una part del trencaclosques del màrqueting. No és l’únic que importa. L’experiència que es proporcioni als usuaris també és important.

Algunes notes sobre les anteriors:

  • Una estructura de lloc lògica i senzilla és millor tant per als usuaris com per als motors de cerca. No cal complicar-se la vida si no és necessari.
  • Considera les necessitats del negoci i les necessitats del públic quan planifiquis l’estructura del web.
  • Segons el tipus de lloc web, és possible que s’hagin d’ajustar les metodologies existents per adaptar-les a les necessitats (per exemple, plana o sitja). No hi ha una solució universal que serveixi per tothom.
  • Per regla general, només s’han d’afegir enllaços interns quan tinguin sentit. No perquè un diagrama digui que s’hauria de fer (o no).

4.4 Optimització mòbil

Assegurar-se que un web està optimitzat per a dispositius mòbils ja no és una opció.

Google diu que més del 50% de les consultes de cerca (en l’àmbit mundial) provenen de dispositius mòbils. I té sentit tenint en compte que el 52% del trànsit a Internet prové de dispositius mòbils.

En segon lloc, Google ha llançat la seva indexació primer-els-mòbils, cosa que significa que ara indexaran la versió mòbil del vostre lloc en lloc de la versió d’escriptori per “ajudar millor els usuaris (principalment mòbils) a trobar el que busquen.”

Conclusió: cal que el vostre lloc sigui mòbil.

Es pot utilitzar l’eina de Google Mobile-Friendly Test per comprovar si les pàgines d’un lloc web estan optimitzades per a mòbils. També a Google Console Search hi ha el report d’usabilitat mòbil.

4.5 Schema markup

L’Schema markup o structured data markup (etiquetatge de dades estructurades) com l’anomena Google, és l’idioma o el vocabulari que facilita als motors de cerca entendre el context i l’estructura del contingut.

El resultat és que els usuaris puguin veure fragments enriquits als resultats de cerca:

Fragment enriquit

A part de produir resultats de cerca més atractius, és molt probable que les persones facin clic al teu lloc web quan utilitzis l’etiquetatge de dades estructurades.

Hi ha molts tipus diferents d’etiquetes, per exemple:

  • Articles
  • Ressenyes de llibres
  • Esdeveniments
  • Pel·lícules
  • Ofertes de treball
  • Empreses locals
  • Productes
  • Restaurants
  • Aplicacions de programari
  • Episodis i classificacions de TV

4.6 SEO local

Si tens un negoci local com una botiga o una cafeteria, o fins i tot una empresa local basada en serveis com un dentista o una empresa de taxis, t’interessa aprofitar el SEO local. És una manera d’orientar a la comunitat local cap als teus serveis.

Per exemple, si cerco un “electricista a Manresa”, Google mostra els tres primers resultats amb un mapa, lloc web, indicacions, horari d’obertura i número de telèfon.

Com començar amb el SEO local:

  • Configura la pàgina de Google My Business.
  • Optimitza totes les pàgines de destí amb dades de paraules clau locals.
  • Genera comentaris reals dels teus clients a Google i Yelp.
  • Optimitza els fragments enriquits del motor de cerca.
  • Centrat en la creació d’enllaços localitzats.

Des d’una perspectiva tècnica, pots utilitzar l’etiquetatge de dades estructurades (tal com s’ha esmentat a la secció anterior) per millorar el SEO local.

Imatge creada per Freepik i descarregada des de Freepik